Factory 6 Media House

Podcasten deel 1 – Beginnen

Podcasten deel 1 – Beginnen

Beginnen met je podcast

Voordat je gaat beginnen met podcasten is het belangrijk om te weten waarom je gaat podcasten. Wat wil je met jouw podcast bereiken?

Als je weet wat het doel van de podcast is kun je bepalen voor wie je de podcast gaat maken.

Wees hier zeer specifiek in, leeftijdscategorie, land, opleidingsniveau, beroep en het vaardigheidsniveau daarin.

Maak ook inzichtelijk hoe druk jouw doelgroep is, welke podcasts luisteren ze al, welke websites bezoeken ze veel en met welke merken voelen ze zich verbonden?

Twee bovenstaande punten zijn essentieel voor de fundering van jouw podcast. Het doel moet in iedere aflevering duidelijk naar voren komen en dat lukt alleen als je weet hoe je jouw doelgroep moet aanspreken.

Je wilt een podcast creëren die waardevol is, om dat te bewerkstelligen moet je de doelgroep snappen. Hoe beter jij jouw doelgroep snapt hoe beter je de afleveringen kunt afstemmen op de doelgroep waardoor de doelgroep ook daadwerkelijk gaat luisteren.

Als jouw publiek groeit kun je vragen wat ze willen horen, maar om een publiek te krijgen moet je een eerst podcast maken die waardevol is.

Just do it!

Buiten het feit dat het belangrijk is om de waarom, wie en wat op papier te hebben, is het belangrijk dat je gewoon begint.

Om gelijk maar een open deur in te trappen: “Done is better than perfect”, maar wees wel toegewijd. Als je jouw publiek belooft dat er iedere twee weken een nieuwe aflevering online komt zorg er dan voor dat dat ook zo is. Als je dit niet doet lukt het je niet om het publiek vast te houden.

Oefening baart kunst

Hoe vaker je een podcast opneemt hoe makkelijker het je afgaat. Vergelijk jouw beginnende podcast zeker niet met de podcasts die je graag luistert. Er zit een verschil van dag en nacht tussen de eerste opname en de opname die je maakt als je al 3 jaar een podcast maakt.

Opzet van de podcast

Nu je de waarom, wie en wat duidelijk hebt, ga je bepalen wat de podcast opzet gaat worden. Dit is belangrijk om te weten omdat je moeten weten welke apparatuur je nodig hebt.

Er zijn talloze opzetten voor een podcast te verzinnen, bijvoorbeeld een gesprek tussen een journalist, expert en sidekick. Op deze manier ontstaat een dynamische kennisoverdracht over een onderwerp. Je zit als luisteraar als het ware aan tafel en er worden vragen gesteld die jij misschien ook had.

Een andere vorm is gedeelde kennisoverdracht het zogeheten co-hosted format, als luisteraar ben je onderdeel van een gesprek tussen twee experts die kennis uitwisselen over een onderwerp.

Als je alleen een podcast maakt kies je dan voor het delen van ervaringen of beantwoord je vragen van luisteraars?

Welke opzet zorgt voor de grootste betrokkenheid van de luisteraar?

Wees consistent in jouw opzet, luisteraars hebben een bepaalde verwachting die waargemaakt moet worden. Betekent dit dat je altijd exact dezelfde opzet moet vasthouden?

Zeker niet, een goed voorbeeld is de Voor de show podcast van Rayan Panday en Stefan Pop. De ene week is de podcast met alleen de hosts (co-hosted format) en de andere week hebben ze een gast (interview format).

De opzet is niet iedere week hetzelfde, maar de luisteraar weet precies wat er komen gaat.

Ook de Tweakers podcast is er een uit het boekje.

De bezetting is vrijwel altijd gelijk: Wout, Jurian en Arnoud. Wout is de Tweakers hoofdredacteur en host van de podcast, Jurian is gaming redacteur en Arnoud redacteur smartphones.

Omdat de redacteuren bij Tweakers allemaal een eigen expertise hebben, zul je van week tot week ook andere stemmen langs horen komen. Bij nieuws over online beveiliging hoor je Thijs en bij nieuws rondom elektrische auto’s schuift Jeroen aan. Hiermee voldoen zij exact aan de verwachting van de luisteraar.